Zůstaňte s námi v kontaktu
Přihlašte se k odběru našich newsletterů a buďte mezi prvními, kteří se dozví o dalších akcích a novinkách.
V různých chvílích stres ovlivňuje každého z nás. A stejně tak je to i ve vzdělávání. U studentů připravujících se na závěrečné zkoušky se stres objevuje často. Určitě si to mnoho z nás pamatuje z vlastní zkušenosti. V rámci „Měsíce uvědomění stresu“, Kevin Hawkins, autor (Mindful Teacher, Mindful School: Improving Wellbeing in Teaching and Learning), mluví o zvyšující se důležitosti emoční a sociální inteligence učitelů. Intelektuální a akademická zdatnost pro adekvátní podporu studentů nestačí.
„Vzdělávání mysli bez vzdělávání srdce není žádným vzděláním.“ Aristoteles
Určitá ekonomická zajištěnost je očividně nezbytná pro dobrý a spokojený život, ale je to pouze část příběhu. I ti, kteří mají to štěstí žít v ekonomickém komfortu, nejsou nezbytně šťastnější než ostatní. Světová zdravotnická organizace odhaduje, že v roce 2030 bude deprese celosvětově nejčastější příčinou vzniku onemocnění. V roce 2005 British Journal of Psychology napsal, že polovina z naší západní civilizace bude zažívat depresi během svého života.
Obzvláště rizikovou skupinou jsou staří a nové také mladí lidé. Žijeme v krizové době mentálního zdraví mladých lidí. Nedávný růst zájmu o wellbeing a mindfulness ve školách ve Velké Británii nepochází ze systému vzdělávání jako spíš od veřejných činitelů oblasti zdravotnictví, kteří jsou znepokojeni epidemií mentální nestability mezi mladými lidmi.
Legitimní funkcí škol by mohla být péče, abychom to pochopili. Vědět víc o efektivním používání naší mysli, jak vytrénovat svou pozornost, jak vyvinout uvědomění a emocionální regulaci, ocenění hodnoty těchto klíčových životních dovedností. Nemělo by to být středobodem našich školních osnov? Porozumění sama sobě, své mysli, tělu a emocím je klíčem k životním dovednostem 21. století.
Pro společnost je stále důležitější vážit si a vyvíjet tyto sebe uvědomující a sebe řídící kapacity u našich studentů. Ale aby se to stalo, potřebujeme vyučující, kteří si těchto hodnot váží a sami je aktivně kultivují ve svém životě. Učitele, kteří jsou emočně a sociálně inteligentní, stejně jako intelektuálně a akademicky znalí.
V dnešní době se toho učíme tolik o způsobu vyvíjení afektivních schopností a kapacit jako je empatie a soucit, stejně jako zlepšování kapacity využití mozku k jeho plném potenciálu. Naše definice inteligence je ale v běžných školách stále příliš limitovaná. Testovací režimy dominují našim přístupům posuzování porozumění, což dává matoucí zprávy o hlubším významu vzdělání našim dětem. Ještě pořád jsme posedlí známkami, čísly a dalšími externími motivátory, které odvádí pozornost pryč od učení ve smyslu vnitřního smyslu objevování a pryč od samotné radosti z učení – a my jsme stále zmateni, zda má být škola o učení pro život, nebo jen filtrem pro univerzity.
Přeloženo z originálu:
http://connection.
O Autorovi článku – Kevin Hawkins
Kevin Hawkins pracoval s dětmi a mladistvými v různých směrech po více než 30 let – jako učitel, ředitel a sociální pracovník ve VB, Evropě a Africe. Učil napříč ročníky ve státních a mezinárodních školách, které se soustředily na celý vývoj dítěte skrze vyrovnání akademických, sociálních a emocionálních aspektů učení. Kevin začal vyučovat (mindful awareness) pro studenty, učitele a rodiče v roce 2008. V roce 2012 založil MindWell, který podporuje vzdělávací komunity ve vyvíjení wellbeing s pomocí mindfulness a sociálně-emocionálního učení.
Přihlašte se k odběru našich newsletterů a buďte mezi prvními, kteří se dozví o dalších akcích a novinkách.
Copyright © 2023 Mindfulness Club z.s.
events@mindfulnessclub.cz
IČ: 07637047
Varšavská 715/36
Praha 2 – Vinohrady
120 00